Menu Zamknij

edukacja ekologiczna

Tagiem oznaczamy artykuły, które dają wytyczne lub opisują konkretne przykłady działań edukacyjnych dotyczących przyrody w mieście.

Bioróżnorodne miasto przyszłości

O przełomowych badaniach nad miejskimi bogatkami i modraszkami oraz tworzeniu warunków dla dzikich zwierząt w mieście, rozmawiamy z prof. Martą Szulkin, kierowniczą Laboratorium Biologii Antropocenu w Instytucie Biologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Warszawskiego.

Miejska bioróżnorodność bez tajemnic

Rozmowa z Elżbietą Urbaniak, projektantką zieleni, związaną z firmą Deer Garden, od lat blisko współpracującą z Fundacją Sendzimira. O tym dlaczego bez pracy z mieszkańcami nie ochronimy bioróżnorodności. A także o specyfice pracy z zielenią na terenach…

Od krajobrazu do Glebaka. Kultura dla środowiska

Czy działalność wystawiennicza może współgrać z aktywizmem i wzmacniać efekty środowiskowe? Jak doświadczenia wyniesione z Wrocławskich Pól Irygacyjnych – o których więcej w pierwszej części wywiadu – przełożyły się na myślenie o krajobrazie wokół…

Jak mieszkańcy postrzegają dziką przyrodę?

Argumenty za tworzeniem enklaw dzikiej przyrody w miastach można wymieniać długo. Takie miejsca są bardziej odporne na suszę, lepiej chłoną wodę opadową i generalnie wykazują większą żywotność. Jednocześnie tereny zieleni…

BIODRÓŻ w Cieszynie, 16 kwietnia 2024

Dzikarium. Inaczej nieużytek, czyli obszar niezwykle użyteczny. Tak zaczyna się definicja tego słowa w „Atlasie dziur i szczelin” Michała Książka. To zieleń, która wciska się między szczeliny, wybucha bioróżnorodnością w najmniej…

Jak Cieszyn wzmacnia bioróżnorodność?

Miasto nad Olzą to nie tylko perła zabytkowej architektury. Śródmieście Cieszyna objęte ochroną konserwatorską łącznie z okolicznymi rezerwatami i parkami ma stworzyć błękitno-zieloną sieć. Przyjrzyjmy się jak w tę strategię wpasowana jest ochrona bioróżnorodności.

dziecko trzymające pęczek marchwii

Szkolny ogród warzywny

W ostatnim czasie wzrosło zainteresowanie miejskim ogrodnictwem oraz zdrowym odżywianiem. Przyczyniło się to do powstania wielu szkolnych ogrodów, w których dzieci uczą się o przyrodzie, uprawiając ekologiczne warzywa i owoce.

ludzie stoją z niebieskimi tabliczkami

Drna. Niech płynie!

Drna była jedną z największych rzek Warszawy. Spotkał ją los podobny do wielu innych miejskich rzek i strumieni – wpuszczono ją w kanał, schowano pod ziemię. Czy da się odkrywać rzeki w mieście? Czy warto to robić?

Ekowioska w mieście (ufaFabrik, Berlin)

Miejsce to odgrywa znaczącą rolę w łagodzeniu zmian klimatu i adaptacji Berlina do ich skutków. Odbywa się to nie tylko dzięki obecnym tam rozwiązaniom opartym na przyrodzie (NBS) ale aktywnej wspólnocie zaangażowanej w działania edukacyjne…

gra planszowa

Gry tłumaczą usługi ekosystemów

Rozwiązywanie problemów w praktyce gospodarczej i życiu publicznym wymaga kompleksowych rozwiązań i umiejętności szybkiego reagowania na zmiany. Podobnie kwestie związane z ochroną środowiska i odpowiedzialnym biznesem. Dlatego gry symulacyjne są nie tylko popularnym narzędziem…

Filmy – trzy miasta, trzy podejścia do wody i zieleni

Berlin strategicznie zarządza zielenią, Rotterdam poszukuje naturalnych sposobów na przeciwdziałanie ryzyku katastrof naturalnych, a Barcelona stawia na zrównoważony rozwój. Filmy z projektu URBES nie tylko pokazują, że miasta Europy Zachodniej dostrzegają szansę…