Ogrodnictwo miejskie rozwija się także poprzez budżet partycypacyjny!

Miejskie ogrodnictwo a co za tym idzie świadome produkowanie żywności staje się coraz silniejszym trendem[1]. Budżet partycypacyjny jest tego znakomitym dowodem. Pośród wielu zgłoszonych zadań związanych z zielenią w mieście, znalazły się i takie, które prowadzą do utrwalania wzorców samowystarczalności. Autorzy inicjatyw tworzenia ogrodów społecznych wskazywali między innymi na potrzebę zacieśniania więzi sąsiedzkich, wspólnej pracy czy wymiany doświadczeń między pokoleniami. Nawiązywanie relacji i tworzenie otwartego społeczeństwa, wpływa pozytywnie na rozwój nie tylko lokalny, ale także na funkcjonowanie całego miasta. Ale aby działania te przyniosły długofalowy efekt, muszą opierać się na edukacji.

W Finlandii, zauważono potrzebę wdrażania w szkołach zajęć praktycznych, kosztem przedmiotów zupełnie nic nie wnoszących w edukację uczniów. W Stanach Zjednoczonych zainicjowano projekt uczestnictwa dzieci w praktycznych zajęciach z uprawy roślin (The Edible Learning Lab[2]), podnoszących zarówno poziom ich świadomości na temat odpowiedniego odżywiania, odpowiedzialnego doboru diety, ale również stanowiących wsparcie dla rodziców, którzy często sami nie posiadają podstawowej wiedzy w zakresie prawidłowego odżywiania. Najmłodsi, w trakcie zajęć dowiadują się jak uprawiać warzywa i owoce – co dzieje się z nimi zanim znajdą się na stole, ale również jak ważne jest odpowiedzialne gospodarowanie, i retencjonowanie wody, czym jest kompostowanie, jakie wartości odżywcze zawierają określone produkty.

Ponadto ogrodnictwo postrzegane jest za najbardziej przyszłościowy zawód – liczba ludności wzrasta, zasoby się wyczerpują, a człowiek nadal potrzebuje pożywienia. Pożywienia, które będzie można pozyskiwać coraz efektywniej oraz wykorzystując coraz mniejszą a jednocześnie tak cenną powierzchnię użytkową. W Polsce również pojawiają się oznaki większego zapotrzebowania na edukację najmłodszych w zakresie ogrodnictwa. Zauważalne jest to chociażby w liczbie złożonych wniosków[3] dotyczących organizacji zajęć oraz warsztatów ogrodniczych złożonych do tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego w wielu miastach.

[1] http://www.woda.edu.pl/artykuly/miejskie_ogrodnictwo/
[2] http://www.miasto2077.pl/po-co-lekcje-przyrody-lepsze-zajecia-z-uprawy-warzyw-i-owocow/
[3] www.twojbudzet.um.warszawa.pl

 

Judyta Łuczyńska